Egy
útelágazásnál – ahol nagy döntést hozunk meg, amikor elforgatjuk a kormányt
vagy a csípőízületünket -, a legmegfelelőbb rosszat kiválasztva kell jobbra
fordulnunk, hogy egy városba érkezzünk. Azt, amivel közlekedtél és eljutottál
idáig a 18-as mérföldkő előtt kell hagynod, az első zenész mellett. Azután… hát
azután nagyon sokat kell sétálnod, hogy újra embereket láthassál. Fejed ez idő
alatt kiürül, tested gyúrhatóan forróvá válik, szinte ráolvadsz az aszfaltra,
amely alulról hevít. Mire elérsz a boltíves bejáratig, azon kapod magad, hogy
az egyetlen dolog, amely lépteid tempóját, és izmaid belső, irányíthatatlan
vibrálását hajtja: az öreg rövid énekének dallama, akivel ki tudja, hány perce,
órája találkoztál. Minél bentebb találod magad az olaszosan keskeny, kanyargós
utcákban, annál erősebb visszhangban hullámzik feléd ez a dal. És ez az idegen
környezet a virágokkal, a több ezer színpompás téglával, az élénk, pasztelles zsalugáterekkel
és alacsony erkélyekkel, egyszeriben otthonszerűen ismerőssé válik számodra. A főtéren
ékes, selyem-páncélba bújtatott muzsikus had szórakoztatja a fémasztaloknál
csacsogó vendégsereget.
A
tömegben felfigyelsz valami különösre. Az egymással farkasszemet néző házsorok
között ringatózó táncosnők némelyikének piros szalag szorítja szigorú kontyba
pokolszín frizuráját. Ezen dekoratív sormintát kell követned, hogy elérd azt az
úticélt, amelyet néma és vak, aki csak létezik, de nem él, soha nem találhat
meg. A város szívében, ugyanis, van egy bár. Egy bár, ahol az emberek
napnyugtától napkeltéig meztelenre táncolják drága bőrbe bújtatott talpukat.
Úgy tartják, az ember kevésszer képes olyan őszinte valójában megmutatkozni,
mint amikor ír, vagy táncol. Ennek egyszerű oka, hogy természetünknél fogva
alkalmazkodunk, formáljuk magunkat, hogy tartozhassunk valahová. Azonban,
amikor írunk vagy táncolunk, kénytelenek vagyunk szembenézni valódi énünkkel,
amely mesterkéltnek és valótlannak, egyenesen elviselhetetlennek hat, ha
bármely irányba igazodni próbál előre lefektetett sémákhoz. Itt az a szabály,
hogy akinek elméje éles, ajka pedig tökéletesen formálja a szavakat, annak
testével is tudnia kell kommunikálni.
A
hibiszkusszal és rózsával díszített korlátok mentén meredek lépcsősor vezet
lefelé; az ajtónál egy veterán ül és az unokája. Tudniillik; az emberi
természet feltérképezését az végzi a legjobban, aki túl sokat látott, vagy
érzékeit nem tompította el a hangzavar, amely igyekszik megtölteni koponyánkat,
csak az általános teltségérzet kedvéért. Ennél nagyobb biztonságra nincs
szükség, ugyanis az erőszak soha nem jár együtt tisztánlátással. A lélek
védelmére, pedig legalább akkora hangsúlyt kell fektetni, mint arra, hogy a
teljes pompájában ágyba fektessük a társadalmunk által csinosított,
mozaik-bőrhuzatot.
Ebbe
a bárba az ember mindig párban érkezik: itt semmi és senki nincsen egyedül. A
veterán az unokájához, az ajtó a falba szegecselt kerethez, a zenéhez élvezet,
az élethez az ember szívén elaltatott hála, Te pedig Hozzám tartozol. Olyan
párban érkezel ide, ahol a Te mindig más, azonban vitathatatlanul egyformán
értékes, mint az örökké változatlan Én. Életre szóló kötelességeink nincsenek
egymás felé. Azonban a táncunkat, amelybe kéz a kézben léptünk bele, az utolsó
elhaló akkordig el kell járnunk. Akármennyire is úgy tűnik, ez nem egy
fájdalmas dolog, amelyben megsérülhetünk. Sokkal inkább varázslatos, hiszen az
ember, talán, az egyetlen ezen a világon, aki képes arra, hogy egy teljes élet
elmúlását követően is újabb réteget fejtsen le önmagáról, amely addig idegen
volt mások számára.
Mindenkinek
pontosan egy személyre jutó helye van, ahol mozdulataink kiteljesedése
zavartalanul végbe mehet. A közelség és a szűkösség miatt több tucat ember
illata keveredik egymással: parfümök, szappan, öblítők, feromonok… A legerősebb
behatást egyértelműen az izzadtság illata kelti, amit senki nem próbál meg
elnyomni egy újabb adag üvegcsébe zárt fűszerkerttel. Az, ami természeténél
fogva nem képes megközelíteni a mesterségest, nem kell, hogy szükségszerűen
visszataszító legyen. Sokkal inkább olyan, mint a napfény által fakasztott
aromák. A melegség, pedig ebben az esetben az emberi katlan fokozatosan
forrósodó szenvedélyéből eredeztethető. Itt, ezen a helyen a szégyenérzet nem
létező fogalom, mert a szégyent a meghurcolt emberek egymás felé irányuló bosszúállása
teremti, amiért önmagukért soha nem voltak képesek igazán kiállni. Emiatt is
tiltott - főként a tánctéren - a tükrök felszerelése. Bármit tehetsz, hogy
emléket képezz le, amelyet elmentesz elméd biodigitális fotóalbumába, táncolni
önmagad azonban nem láthatod. Egy swinget, rocky-t vagy salsát szégyenérzettel
egyszerűen képtelenség eltáncolni. Aki az illata, a haja vagy a lépései miatt
aggódik tánc közben, az szégyelli felvállalni a pillanatnyi, soha meg nem
ismételhető önmagát. Úgy kell ezt csinálni, ahogyan a zene teszi: mert a zene
soha nem szégyelli, amit kihoz a szemérmetlenül táncoltatható, lecsupaszított
emberi lélekből. És amikor ez a zene felcsendül… Az ajtók már azt megelőzően
tárva nyitva állnak; lágy huzat frissíti fel az órák óta társalgókat, poharak
koccannak és nevetés tölti meg a teret. Egészen addig, amíg meg nem jelennek a zenészek.
Akkor hirtelen olyan csend lesz, mint a templom padjai között, amikor végig
halad lobogó palástjában a szent, és örökérvényű igét hirdető lelkipásztor. Elhelyezkednek
a körszínpadon; humán-tetrist játszva pakolgatják a hangszereket és a színes
sámlikat. Rakás-szerűen összerendeződnek; az emberek pedig oda sem nézve töltik
fel a pultokat, hogy szabaddá tegyék kezüket az első táncra. A párok remegve
állnak a kezdőpozíciójukban, légzésük üteme megváltozik, ahogyan rajtkész
állapotban feszülnek meg idegeik minden csikordulásra, a lekerülő ruhaneműk
hangtalan puffanására és arra, ahogyan a muzsikusok ülőhelyzetbe ereszkednek.
Nincsen visszaszámlálás, csak rutin, amely tökéletes szinkront teremtve
fakasztja az első, a második, és a harmadik hangszer orgánumát. Na és akkor,
akkor felcsendül a zene. Az idegfeszülés ellágyul, az agy kontrollközpontjai
kisülnek, és minden élni és mozogni kezd a parketten. A test különböző részei
fogni kezdik a rádiócsatornákat, megmutatkozik az ösztön, a kezdetektől való,
amely nem rombol vagy épít, csak ciklikusan felhasznál és fenntart, kihasználja
azt, amilye van és megosztja a másik féllel. Csak eztán koppan a sarok,
vékonyodik el a cipő talpa, miközben csusszanva siklik a padlón. Az anyag
nyirkossá válik a levegő szemérmes párájától és a hirtelen feltörő, általában
elfojtott érzésektől.
Két
ellentétes valóság között, ahol élet és létezés találkozik félúton egymással,
van egy bár. Habár… a küszöbét formára csonkított ember soha nem fogja átlépni.
Fuh, a környezetleírás erős, nagyon magam elé tudtam képzelni az egészet, ahogy felépítetted mondatról mondatra, a táncosnők haja, a
VálaszTörlésszínes téglájú épületek, a bár belseje, a zene, stb.
Mindig is érdemesnek tartottam megtanulni táncolni – vn benne valami ösztöni és szép –, jó magam nem igen tudok, így inkább mindig azon aggódok, hova lépek, ezért inkább nem is szoktam.
A hangulat nagyon átjött, adtál egy érzést, ami eltölt még egy kicsit. Köszönöm az élményt!
Több, mint érdemes tánccal foglalkozni! :) Heti fél óra is csodákat képes művelni az ember lelkével, és tapasztalatból mondom, hogy elég valóban csak szemérmetlenül átadni magunkat a kedvenc dalainknak, bármifelé profizmusra hajlás nélkül. :)
TörlésKöszönöm, hogy megtiszteltél a gondolataiddal!