Write
tag 01./02./03.
Drága Leah kihívott engem
egy kisebb tagsorozatra, amit nagyon érdekesnek találtam, tehát elfogadtam és lentebb olvashatjátok is a válaszaimat.
A tageket, egyébként,
eredetileg a Tintaszerkezetek blog írója álmodta meg. Lessetek rá az oldalra! 😊
Az én kihívottaim: Mad, ViPa, Abeth, Honoriah S. - remélem legalább olyan jól fogtok szórakozni a kérdések megválaszolásakor, ahogyan én is!
Szabályok:
- Másold be a szabályokat és a kérdéseket a bejegyzésed elejére!
- (Ha másolásvédelem van az oldaladon, jelöltjeidet irányítsd a Tintaszerkezetek oldalra, innen el tudják vinni őket.)
- Linkeld annak a nevét, aki jelölt téged!
- Válaszolj a kérdésekre!
- Ha van ötleted, használd ki a +1 lehetőséget! 😉
- Jelölj te is bloggereket a játékra és linkeld az oldalukat!
- Értesítsd őket a jelölésről!
Write
Tag 01. – Egyszer volt, hol nem volt… – Kezdetek
Kérdések:
- Hány évesen írtad az első történeted/versed? (Amit nem sulis háziként alkottál.)
- Miről szólt?
- Ki/mi volt az oka, hogy elkezdtél írni? Honnan jött az ötlet?
- Ki volt az első, akinek megmutattad valamelyik művedet?
- Milyen zsánerben alkottál eleinte?
- Hogyan írnád le a kezdeti munkamódszered, időbeosztásod?
- Van-e valami érdekességed a kezdeti időkről, amit elmesélnél?
Válaszok:
Hány
évesen írtad az első történeted/versed?
Nagyon nehéz behatárolni,
hogy pontosan, hogy voltak a kezdetek, de arra biztosan emlékszem, hogy a
blogger „pályafutásomat” 13 éves koromban kezdtem. Abban nem vagyok biztos,
hogy ezelőtt vagy után készült el az első novellám, amivel már versenyre is
neveztem. Általában mindenkinek azt szoktam mondani, hogy 12 éves korom óta
írok és valószínűleg ez az igazság, mert mire a blogspotra kerültem (egyik
barátnőm által, akinek imádtam a munkásságát) már bőven sorakoztak a
dokumentumok a mappáimban.
Miről szólt?
A legelső novellám egy
borzasztóan túllihegett szerelmi történet volt (ne haragudj, kicsi én). Egy
srácról szólt, aki elhagyta azt a bizonyos Nagy Őt; egy Jeff the Killer
ihletésű novella volt, természetesen Jeff megjelölése nélkül. Sajnos már sehol
nem találom, pedig vélhetően mosolyt csalna az arcomra. Egyébként
fanfictionöket írtam dögivel. Ma már picit amatőr húzásnak tartanám (saját
magamtól!), pedig borzasztóan sok ötletem van. Most már inkább csak
inspirációként használom fel ezeket.
Ki/mi volt az oka, hogy
elkezdtél írni? Honnan jött az ötlet?
Nagyon nevetséges, de nem
tudnám megmondani, hogy mi vett rá az írásra, tekintettel arra, hogy 15 éves
koromig a könyvek közelébe se mentem, mert utáltam olvasni. Drága Tanárnőm, aki
a Mesterek sorozatot is ihlette, csak 14 éves koromban csatlakozott az
oktatásomhoz, szóval halvány lila gőzöm sincsen, mert ezek a történések csak
mélyítették az írás szeretetét. Talán a fájdalom volt, passz. Nem nagyon tudtam
másképp megélni az érzéseimet.
Ki volt az első, akinek
megmutattad valamelyik művedet?
Tanárnő volt, teljes
mértékben ő volt az első. Senki másnak nem mertem megmutatni ezeket az intenzív
érzéseket, amiről még úgymond „dokumentáció” is volt.
Milyen zsánerben alkottál
eleinte?
Fanfiction; de annyi
fanfictiont írtam, hogy azt ti el sem tudjátok képzelni. Vagyis… csak
belekezdtem egy csomóba.
Hogyan írnád le a kezdeti
munkamódszered, időbeosztásod?
Erőszakkal akartam
rávenni magam az írásra. Voltak olyan hetek, hónapok, amikor semmi mást nem
csináltam, csak ültem a laptopom előtt, olyan „legyen már valami!” stílusban.
Ez teljesen megváltozott, ha kiesik pár hónap, fél év, nem nagyon zavar, bár a
rendszer lazasága miatt termékenyebb vagyok, mint anno voltam. Egyébként a munkamódszerem
nem nagyon változott: aki olyan hirtelen haragú, mint én és ennyire érzékeny,
az mindig csak indulatból fog tudni írni. Szóval ér valami nagyon erős behatás,
ami túlpörget, általában mindig egy párbeszéd foszlány jut eszembe, de vannak
olyan helyezetek is, amikor egyetlenegy képet látok a fejemben és azt érzem, ez
tökéletes kiindulópont lesz! Az utóbbi ritkább eset. A párbeszédesnél még
gyakrabban fordul elő, hogy a történet vége, csattanója jut először eszembe,
akár a Hazug Fabábunál vagy a Nomen est Omennél. Na, anno
állandóan azzal szúrtam el a dolgot, hogy azonnal az elejéről akartam megírni a
sztorit, emiatt folyamatosan megakadtam. Temérdek megkezdett történetem volt,
amik nagyon jó ötletek voltak még mai fejjel is – de mind dugába dőlt, mert túl
erőszakosan az elejéről akartam kezdeni mindent, ahelyett, hogy leírtam volna
azokat a részeket, amihez inspirációm is volt. Nem nagyon készítettem
jegyzeteket, egyébként, szóval nagyon sok ötletem elveszett. Nem engedtem meg
magamnak, hogy mankókat helyezzek el a közelben. Ma már mindig felpöttyintek
dolgokat a telefonomba, mert tudom, hogy reggelre csak a negyede maradna meg.
Vagy semmi. A másik dolog, ami nagyon sokszor befullasztotta a folyamatot, hogy
görcsösen ragaszkodtam a tájleírásokhoz. Nem nagyon ment, és valószínűleg már
akkor is időpocsékolásnak éreztem és szükségtelennek.
Van-e valami érdekességed
a kezdeti időkről, amit elmesélnél?
Azok az átkozott vesszők…
biztos vagyok benne, hogy most sem tudom helyesen elhelyezni őket, de amit anno
műveltem, az már tragikomédia volt, esküszöm. Olvashatatlanná tettem az egész
sztorit, olyan volt, mintha asztma rohamot kaptam volna és folyamatosan levegőt
vettem volna felolvasás közben: a vesszők, pedig ezeket a levegővételeket
jelölték volna. Elképesztően idegesítő! Az ezeregy megkezdett fanfictionről már
tettem említést; nagyjából ugyanennyi blogot is nyitottam, majd zártam be.
Mindig megijedtem attól, hogy mit fognak szólni hozzá az emberek. Ki tudja,
ehhez is meg kell érni. Egyébként, néha, amikor szomorú vagyok, előveszem
ezeket a régi írásokat: ezeknél jobban semmi nem tud megnevettetni.
Write
Tag 02. – … még az Óperenciás-tengeren is túl, – Helyszínek
Kérdések:
- Valós, alternatív földi vagy kitalált világban alkotsz-e legszívesebben?
- Miért? Mit szeretsz benne?
- Szoktál-e írás előtt vagy alatt kutatómunkát / világépítést végezni?
- Miért igen, miért nem? És ha igen, hogyan? Van bevált módszered?
- Mennyire törekszel valósághűségre, ill. hihetőségre?
- Szerinted hogy lehet ezt elérni?
- A történeteid többsége egy vagy több helyszínen ill. világban játszódik?
- Íróként hogy állsz a tájleírásokhoz, helyszínbemutatásokhoz?
- Mit gondolsz arról, hogy van, aki szerint azért írnak olyan sokan fantasyt, mert az könnyű zsáner, hiszen ott „bármi megtörténhet”?
- Van-e valami érdekességed a világokról, helyszínekről, amit elmesélnél?
Válaszok:
Valós, alternatív földi
vagy kitalált világban alkotsz-e legszívesebben?
Szeretek megmaradni a jól
ismert környezetben. Földi világ, abszolút.
Miért? Mit szeretsz
benne?
Szerintem egyszerűen csak
nem vagyok kompetens, hogy egy fantasy világot megteremtsek. Egyébként sem
érzem magaménak a zsánert, legalább is írott formában biztosan nem. Vannak
elborult agymenéseim néha, de nem tudnám megalkotni. Az előző tagben
említettem, hogy általában mi inspirál engem: nekem mindig a valós világról van
egy benyomásom. Sokkal szórakoztatóbbnak tartom a valós világot ferdítgetni és
sarkítgatni bizonyos kereteken belül.
Szoktál-e írás előtt vagy
alatt kutatómunkát / világépítést végezni?
A legnagyobb hibám, hogy
soha nem végzek kutatómunkát, legalább is nem olyan értelemben, ahogyan arra a
tag gondol. Általában magamban kutatok, az emlékeimben, amiket láttam, éreztem,
hallottam. Viszont ez sokszor ellehetetleníti egy novella megírását, mert
idővel befullad a történet, mert azt érzem, hogy valami hiányzik belőle (az
információk). Akármennyire is idegen tőlem, a jövőben ismerkednem kell a
kutatómunka fogalmával és művelésével – ha meg akarom írni az ötleteimet. Egy
időben egyébként csináltam olyat, hogy ráírtam a barátaimra és bizonyos
kérdésekben kikértem a véleményüket, amikről a novelláim is szóltak. De ez
hamar az ember idegeire tud menni – nem akarok mindig zargatni valakit nehéz
témákkal (vagy csak úgy).
Miért igen, miért nem? És
ha igen, hogyan? Van bevált módszered?
Valószínűleg csak szimpla
lustaság, vagy egyszerűen nem követeli meg az aktuális történet, ha pedig
megköveteli, nem ismerem fel és elengedem.
Mennyire törekszel
valósághűségre, ill. hihetőségre?
Nagyon-nagyon törekszem
erre. Semmi olyat nem szeretnék az olvasóim elé tenni, ami mérgezően hathat
rájuk, mert valótlant állítok – ezért is vagyok ennyire nyitott a kritikára,
hiába vagyok nagyon makacs ember. Azonban vannak olyan esetek is, amikor csak
én szeretném elhinni, hogy történhetne akár így is – hiába tudom pontosan, hogy
a világ nem így működik. Nagyon sokszor van olyan, hogy újraolvasom minden novellámat
és ha utólag helytelennek tartom az üzenetét, egyszerűen letörlöm az oldalról.
Szerinted hogy lehet ezt
elérni?
Az én esetemben arról van
szó, hogy a novelláim nagyrészt azokat az érzéseket tartalmazzák, amit én is
érzek, tehát nyilván nem hiteltelen, amit írok, maximum nehezen befogadható
vagy furcsa. Történhet olyan eset is, ahol szimplán csak felismerem, hogy
mennyiféle ember létezik, és az elképzeléseimet mosom össze az általam megélt
élményekkel. Talán a legegyszerűbb tanács, hogy soha ne írj le olyat, amit még
te magad sem hiszel el, és légy nyitott mások gondolataira. Hogy a nagyot
mondás helytelen dolog e… nem tudom, sajnos én túlságosan szeretek sarkítani,
ahhoz, hogy ilyet le merjek írni. 😊
A történeteid többsége
egy vagy több helyszínen ill. világban játszódik?
Egy helyszínes megoldás,
abszolút. Nem tudok több helyszínt kezelni.
Íróként hogy állsz a
tájleírásokhoz, helyszínbemutatásokhoz?
Nagyon különös, mert
alapvetően kevésszer képzelem el a környezetet, inkább csak az embereket, a
kontextust és azt, amit érezhetnek. Emiatt nagyon szürreális nekem ilyen
leírásokat alkalmazni, pedig egyébként jó mókának tartom. Ritka, hogy teljes
kútfőből találok ki valamit, inkább csak összemixelem a helyeket, amiket láttam
vagy ahol jártam. De egyébként én olvasás közben sem tudom soha elképzelni,
hogyan néz ki, amiről beszélnek egy könyvben – pedig annyian mondják, hogy
szinte megelevenedik előttük a környezet. Nem tudom, lehet, hogy erre is meg
kell érnem, vagy csak lázadok, amiért nem tanultam meg még szépen alkalmazni a
technikát.
Mit gondolsz arról, hogy
van, aki szerint azért írnak olyan sokan fantasyt, mert az könnyű zsáner,
hiszen ott „bármi megtörténhet”?
Én ezt abszolút megértem
és elfogadom, elvégre mindenkinek másra van igénye. Na meg… az a bármi
sokban függ attól, hogy mit akar pontosan látni (olvasni) az ember. Én az
egyszerűbb történekben is hiszek ebben a bármiben. Van, aki
extravagánsabban gondolkodik – és ez tök király.
Van-e valami érdekességed
a világokról, helyszínekről, amit elmesélnél?
Azt hiszem, nincs ilyen
gondolatom.
Write
Tag 03. – …élt egy parasztlegény. – Főszereplők
Kérdések:
- Mit találsz ki előbb, a cselekményt vagy a főszereplőt (vagy valami mást)?
- Milyen karakter volt az első történeted főszereplője?
- Ha már több sztorit is írtál, felfedezel-e utólag visszagondolva hasonlóságot a főszereplőid közt?
- Hogyan alkotod meg őt, van-e rá módszered?
- Szerinted mitől lesz “működőképes” egy főszereplő?
- Mit gondolsz arról, hogy “a főszereplő legyen szerethető”?
- Jártál-e már úgy, hogy a karaktered önállósította magát és másfele vitte a történetet, mint ahogy eltervezted? Mit teszel ilyenkor?
- Olvasóként milyenfajta főszereplők fognak meg / érdekelnek igazán? Befolyásolja-e ez, hogy te milyennek alkotod meg a tieidet?
- Fedeztél-e már fel hasonlóságot saját magad és a főszereplőd közt? Vagy törekedtél-e erre szándékosan?
- Van-e valami érdekességed, gondolatod a főszereplőkről, amit elmesélnél?
- +1 Bármit kérdezhetsz, ami a témához kapcsolódik. (De ne felejtsd el ezt a szöveget is bemásolni, hogy a te jelölted is kitalálhasson valamit!)
Válaszok:
Mit találsz ki előbb, a
cselekményt vagy a főszereplőt (vagy valami mást)?
Mindig egy párbeszédet,
szinte minden esetben, esetleg egy véget, egy csattanót, amire szeretném, ha
kifutna az egész történet. Általában az okozza a legnagyobb problémát nálam, ha
nem tudom, hogy hova szeretnék eljutni, hiszen úgy kell szerkesztenem a novellámat.
Szóval igen, a legtöbb történetem úgy születik, hogy ülök este az ágyamon, hogy
„uh, írni akarok valamit, ahol emberek beszélgetnek egymással”. Ezek miatt
inkább mondanám, hogy először a téma, a cselekmény vagy egy kis történés jut
eszembe – a szereplőket minden esetben csak alakítom (vagy megválasztom) a
történéshez.
Milyen karakter volt az
első történeted főszereplője?
Nagyon idegesítő volt, te
jóságos Isten! Épp a napokban olvastam bele az első pár részébe a történetnek,
de gyakorlatilag képtelen voltam folytatni, annyira kellemetlenül éreztem magamat
tőle. Flegma, nagyszájú, makacs, tipikus papírmasé karakter, akiben semmi
egyediség nem volt. Pedig akkoriban egészen máshogy láttam – na most a szám is
tátva maradt.
Ha már több sztorit is
írtál, felfedezel-e utólag visszagondolva hasonlóságot a főszereplőid közt?
Alapjában véve
mindegyiknek elege lesz valamiből – ami leírva nagyon bugyután hangzik, de
szerintem ez köti össze mindannyiukat.
Hogyan alkotod meg őt,
van-e rá módszered?
Minden, ami vagyok, amit
láttam, és ami szeretnék lenni és látni – ezek összekeverve.
Szerinted mitől lesz
“működőképes” egy főszereplő?
Hm, nagyon nehéz
egyébként működőképessé tenni egy főszereplőt. A kidolgozottsága nyilván nagyon
fontos tényező. Ami még hirtelen eszembe jutott, hogy el kell hitetni, hogy
neki van egy konkrét élete, ahol ő létezik és működőképes – tehát nem csak
abban a kontextusban van, ahová behelyezzük – de ez annyira hirtelen gondolat,
hogy azt sem tudom, hogy jutott eszembe. Ismernünk kell a főszereplőnket,
mintha egy valódi ember lenne, akiről mindent tudunk. Kifejezetten szórakoztató
külső tulajdonságok nélkül dolgozni egy szereplővel, mármint, hogy kihagyjuk
ezek leírását. Nyilván megnehezíti az elképzelést, viszont szerintem az írónak
óriási móka tud lenni, mert rászorulsz, hogy azzal dolgozz, amid van. Szeretem,
ha kríziseket élnek meg a szereplőim, szeretem, ha cselekednek, sírnak,
nevetnek. Egyszerűen jobban megjelennek ebben, mintha leírnám azt, hogy valaki
érzelmileg labilis – számomra.
Mit gondolsz arról, hogy
“a főszereplő legyen szerethető”?
Nekem nem fontos, hogy
így legyen. Az kell, hogy megfogjon valamivel.
Jártál-e már úgy, hogy a
karaktered önállósította magát és másfele vitte a történetet, mint ahogy
eltervezted? Mit teszel ilyenkor?
Minden egyes alkalommal
ez történik és ekkor törlöm az összes leírt sort. Stephen King a legnagyobb
példaképem novellaírás terén, nem mondom, hogy mindent úgy csinálok, mint ő, ez
lehetetlen, de felnézek rá, mert jó, amit csinál. Ő tanácsolta, hogy ha valami
nem jó, nem illik oda – azonnal töröld ki! Én pedig előszeretettel alkalmazom
ezt, hiába megy kárba, akár több napnyi munkám.
Olvasóként milyenfajta
főszereplők fognak meg / érdekelnek igazán? Befolyásolja-e ez, hogy te
milyennek alkotod meg a tieidet?
Szeretem a különleges
férfi karaktereket, női karaktert szinte nem is tudnék mondani, aki valaha
képes volt meg fogni engem. Emiatt is lehet az, hogy a férfiak mindig picit
különleges szerepben jelennek meg a novelláimban – jobban szeretek elidőzni a
leírásokon, a bemutatásukon, szokatlan dolgokat csináltatni velük. Igazából egy
adott típus nincs, csak lepjen meg. Szeretem, ha szokatlan dolgokat mondanak a
szereplőim és mások szereplői – vagy csak szimplán az emberek.
Fedeztél-e már fel
hasonlóságot saját magad és a főszereplőd közt? Vagy törekedtél-e erre
szándékosan?
Minden szereplőmben ott
vagyok legalább egy picit, szóval természetes, hogy igen. Ha én nem is vagyok
benne, a preferenciáim biztosan. Törekedni, azért törekedtem rá, mert úgy
gondolom, hogy az én személyiségem is egy olyan árnyalat lehet, amit más még
nem látott. Különös élmény egyébként, amikor csak leírok valamit, aztán jön egy
helyzet, ahol ugyanúgy viselkedem, mint a szereplőm. Szóval igen, minden
szereplőmben benne vagyok.
Van-e valami
érdekességed, gondolatod a főszereplőkről, amit elmesélnél?
Vannak olyan esetek, ahol
a legrosszabb énemet teszem bele a karaktereimbe, és kíváncsian várom más
emberek reakcióját – sokat lehet tanulni belőle, úgy gondolom. Picit olyan ez
egyébként, mint egy öntisztítás is egyben. Ha látod leírva, sokkal komolyabban
veszed utána, mert egy picit megelevenedik külső hatásként is. Említettem, hogy
sok fanfictiont írtam, és hogy átmentek dolgokat a történeteimbe a fanfiction
ötleteimből. Na, hát a kitalált szereplők, hírességek sokszor nagyon erős
inspirációként működnek a karaktereim megalkotásánál. Sokszor nagyobb hatást
keltenek, mint az átlagemberek. Egyébként a karakterek esetében sokkal
vizuálisabb vagyok, mint a tájleírás esetében: szeretek portrékat rajzolni,
szóval sokkal hitelesebben jelenik meg az emberi test a lelki szemeim előtt.
Melyik a valaha megalkotott kedvenc főszereplőd? Miért? Mesélj róla kicsit!
Leah válaszai olvasgatása közben vettem észre, hogy sikerült kihagynom az ő +1 kérdését, szóval most azonnal pótlom a hiányt!
Amikor még komplex, fejezetekre bontható történeteket próbáltam alkotni, akkor sikerült kidolgoznom egy karaktert, akit valószínűleg soha nem fogok elfelejteni.
Egyszer esett meg, hogy négykezesben próbáltam együtt dolgozni barátnőmmel történeteken, aminek a lényege tulajdonképpen az lett volna, hogy felváltva írjuk az adott sztorihoz a fejezeteket - úgy, hogy másik soha nem tudja előre, mit kap a kezébe, csak, amikor folytatnia kell azt. Ez végül megállt egy fejezetnél. Sajnálom is, mert egyébként piszok izgalmas munka lett volna. (Két sztorin dolgoztunk ekkor párhuzamosan.)
Ekkor alkottam meg egy számomra nagyon érdekes férfit, aki egy színész volt. Az alapvető hasonlóságot ő is hordozta, ugyanúgy meg volt benne a fásultság és az elégedetlenség érzése. Az életének a mozgatórugója tulajdonképpen a tökéletesség hajhászása volt. Bitang őszinte, és reális karakternek éreztem őt. Olyannak, aki hallgat, egészen addig, amíg nem kérdeznek - de akkor olyan dolgokat mond, ami nagyon tud fájni. Utólag is érzek rajta empátiát, és közel sem érzem őt toxikus karakternek, pedig érezhetném. Imádtam kapcsolódni hozzá, és egy picit azt volt az érzésem, hogy meg akarom ismerni: pedig én alkottam meg! Szerintem nagyon sok volt benne, elképesztően emberi lett. Az a fajta karakter lett, aki abszolút a figyelmemet élvezte és elérte nálam azt, hogy nagyon kidolgozottá, árnyalttá tegyem őt. Estéken át gondolkodtam rajta: hogy mozog, mit mond, mit érez, mi fájhat neki. Végül egyébként semmi nem jelent meg az ő főszereplésével és egy életre a mappák mélyére süllyedt, de az is lehet, hogy már töröltem is azt a fejezetet, ami végül elkészült.
Hogy miért pont ő volt a kedvencem... nem is tudom. Talán nagyon erősen megjelentek benne azok a dolgok, amikre felfigyelek egy férfiben, és azok a gondolatok, amik engem is megkeserítenek életem során.
Write
Tag 04. – Ő volt a legkisebb a három testvér közül – Család
Kérdések
- A főszereplőd / fontosabb szereplőid megalkotásakor kitalálod-e a családjukat is?
- Meg szoktak jelenni a szereplők családtagjai is a történeteidben?
- A karakter jellemében, értékrendjében, szokásaiban stb. mennyire játszik szerepet a családi háttere, a családban betöltött helye, szerepe?
- Van-e kedvelt családszerkezeted, amit gyakran adsz a karaktereidnek?
- Fedeztél már fel hasonlóságot a szereplőd családja és a sajátod között? (Opcionális kérdés)
- Építettél-e már konfliktust valamiképp a család vagy adott családtag köré?
- Melyik családtagokat ábrázolod a leggyakrabban, ill. legritkábban?
- Melyik családtagokat találod ki, ábrázolod könnyen és kiket nehezebben?
- Milyen főszereplő – család viszonyokat mutattál be eddig?
- Van-e valami érdekességed, gondolatod a (fő)szereplők családjával kapcsolatban, amit elmesélnél?
- +1 Bármit kérdezhetsz, ami a témához kapcsolódik. (De ne felejtsd el ezt a szöveget is bemásolni, hogy a te jelölted is kitalálhasson valamit!)
A főszereplőd / fontosabb szereplőid
megalkotásakor kitalálod-e a családjukat is?
Bár, tisztában vagyok
vele, hogy nagyon fontos lenne, mégsem teszem meg soha. (Vagyis, mondjuk úgy,
hogy elismerem a szükségességét.) Amikor még regény típusú történetekben gondolkodtam,
a legtöbb esetben megalkottam a családot is. Igazából sokkal árnyaltabbá tudtam
tenni a történetet, sokkal több és színesebb párbeszéd kerülhetett bele. Most már
kevesebb szereplővel dolgozom és nem tartom indokoltnak a család bevonását.
Azonban ki tudja, lehet lesz olyan is, amikor szükségesnek fogom érezni egy
hatás elérésének érdekében. 😊
Meg szoktak jelenni a szereplők
családtagjai is a történeteidben?
Ha nem csal az emlékezetem,
a Darázsméz eddigi novelláiban egyszer sem jelentek meg a szereplők
családtagjai, vagy maximum 1-2 esetben jelenítettem meg őket.
A karakter jellemében, értékrendjében,
szokásaiban stb. mennyire játszik szerepet a családi háttere, a családban
betöltött helye, szerepe?
Amennyire a való életben
is: elképesztően fontos befolyásoló tényezők ezek! Úgy gondolom, hogy akkor
tudunk hiteles szereplőket alkotni, ha legalább mi magunk, akik megalkotjuk
őket, elhisszük, hogy ők valóban léteznek. Talán ezért is lenne nagyon fontos
az, hogy a szereplők körüli személyeket is megalkossuk, hiszen komplexen kell látnunk
őt, hogy hogyan működik a közössége tagjaként, vagy konkrétan a családja
tagjaként. Ezek mind hozzájárulhatnak az egyediségéhez.
Van-e kedvelt családszerkezeted, amit
gyakran adsz a karaktereidnek?
Kifejezetten szerettem
anno örökbefogadott vagy félárva karakterekkel dolgozni. Nem tudom miért,
elvált szülők gyerekeként nőtem fel, tehát a hiányérzetem mindig is meg volt,
viszont nem tudom, mi késztetett engem erre a formátumra. Nem tudom, hogy miért
ennyire kisarkított példákkal dolgoztam.
Fedeztél már fel hasonlóságot a szereplőd
családja és a sajátod között? (Opcionális kérdés)
Az előző válaszom félig meddig erre a kérdésre is
vonatkozik, tehát: igen! 😊
Építettél-e már konfliktust valamiképp a
család vagy adott családtag köré?
Igen! – viszont abszolút
nem volt logikus. Kár, érte, mert mai napig izgatott leszek, ha bele gondolok
abba a történetbe. Ezt is feldobom a megígért „valamikor visszahozom Nektek a múltból”
listámra.
Melyik családtagokat ábrázolod a
leggyakrabban, ill. legritkábban?
A nagypapákat, viszont
elképesztő gyakorisággal! A nagypapák körül van egyfajta pozitív sztereotípia;
jóság, tanító szándék, bölcsesség. Nagyon szeretem ebben a formában én magam is
megjeleníteni őket. Már korábban említettem, hogy a szereplőim nagy része
végtelenül elveszett, ezért kell melléjük egy hasonló, „nagypapa” kaliberű
ember.
Melyik családtagokat találod ki, ábrázolod
könnyen és kiket nehezebben?
Általánosságban nagyon
nehezen építek fel egy egész családot, hiszen amikor végre van türelmem,
energiám és ihletem is írni, akkor szeretnék minél jobban haladni vele.
Nagynéniket, távolibb rokonokat alapvetően nehezen alkotok meg, a közelebbi rokonokat
sokkal könnyebben, viszont nem szeretek időt fordítani erre (se kutatómunka, se
tervezés, impulzus írás stb.).
Milyen főszereplő – család viszonyokat
mutattál be eddig?
Remélem, hogy képes leszek
ésszerű válaszokat adni erre a kérdésre. Sokszor jelent meg főszereplő rossz
kapcsolata az édesapával viszony. Az örökbefogadott karaktereknél szerettem
alkalmazni a meghitt és bensőséges kapcsolatokat. Legtöbbször párba teszem a
kettőt: óriási hiányérzet, amit valaki mások, „egy új család” helyettesít vagy tölt
be. Semlegességet soha nem alkalmaztam, mert az számomra a legkellemetlenebb.
Vagy robbanjon minden vagy ugráljanak kézen fogva a naplementében, csak
semlegesség ne legyen. Nem szeretem a patthelyzet szituációkat, holott tudom,
hogy manapság gyakori.
Van-e valami érdekességed, gondolatod a
(fő)szereplők családjával kapcsolatban, amit elmesélnél?
Ahogy olvashattátok, talán
ez a része áll a legtávolabb tőlem az írásnak. Túl sok gondolat van a fejemben
ilyen szintű tervezőmunkákhoz. Persze előfordulhat, hogy lesz egy olyan
történet, ami szöget üt a fejembe és nem ereszt, ilyenkor a lehető legjobban
szeretném átadni, amit érzek és gondolok. Bár, azt sem tagadom, hogy picit le
kellene nyugodnom mostanában. A pörgés és a fáradtság kimerítően egyenlő mértékben
van jelen az életemben.
+1 Bármit kérdezhetsz, ami a témához
kapcsolódik. (De ne felejtsd el ezt a szöveget is bemásolni, hogy a te jelölted
is kitalálhasson valamit!)
Most először én is szeretnék
élni ezzel a lehetőséggel: Szerinted mi a leggyakoribb „hiba”, amit
elkövetnek egy család megalkotásakor, ami kifejezetten bosszant téged?
Köszönöm a kihívást, még ha ki is töltöttem már ezeket <3
VálaszTörlésMindenesetre érdekes volt a válaszaidat olvasni, sőt, nagyon örülök, hogy kitöltötted, mert az írásaid eléggé beszélnek, komplexek, gondolkodtatnak, így ezzel a tagekkel kicsit a kulisszák mögé láthatunk.
× Nem is tudtam, hogy fanfictionökkel kezdtél :D a végén még kiderül, olvastam is tőled már valamit, csak rég volt.
× át tudom érezni a lineáris írást, elejétől a végéig, annyi mindenbe kezdtem bele, aztán soha semmit sem fejezek be, ez még sajnos mai napig is a keresztem :D egyszer csak leszokok róla.
× nem mindenhez kell kutatómunka, vagy éppen másmilyen, ez történetspecifikus, slice of life dolgok, amiket főképp erre a blogra teszel fel, az éppen hogy nem feltétlenül kívánja meg, inkább csak azt, hogy az akció-reakció mindig logikus legyen, nem túl felnagyítva és túl lihegve.
× az első sztori szerintem mindenki számára elképesztő, hogy a fiatal énje mit gondolt, mit írt :D engem a szekunder szégyen szokott kerülgetni, hogy volt merszem felrakni netre xD igaz, akkor nem lennék most itt, ennyiben jó volt, de azért jóságos ég!
× kitörölni... érdekes, én meg mindig úgy vagyok vele, hogy elmentem, aztán később vagy előveszem, vagy nem, fáj a szívem a kitörlésért :D
× utolsó válaszodhoz érvén, gondoltál rá, hogy újra elővedd ezt a karaktert? MErt nekem felkeltette a kíváncsiságomat :D
Jó volt olvasni a válaszaid, köszönöm! :*
Én köszönöm, hogy időt szántál a válaszaimra! :) Jó móka végig gondolni ezeket a dolgokat; általánosságban bele sem gondolok abba, hogyan működöm írás terén.
TörlésA kutatómunkára muszáj leszek átállni, hogy izgalmasabb kontextusba is helyezhessek bizonyos témákat, kezdem kinőni a mostani formátumot. Szeretnék valami másba is belenyúlni.
Évekkel ezelőtt nagyon mást gondoltam én is jónak. Jaj, az akkori írások a mostani jegyzeteimnél is kezdetlegesebbek. :D Nagyon szórakoztatóak tudnak lenni.
Amennyiben az úriember is úgy akarja és ismét azt érzem, hogy tudnék vele dolgozni, igyekszem keríteni neki egy szuper kis történetet, amiben megjeleníthetem őt. :)